Op het laatst, als je in de winter voor het eerst een dikke laag ijs van mijn ramen moet krabben, denk je goed na of een standkachel een goede oplossing voor je zou zijn. Met een standkachel gaat het niet alleen om het voorkomen van krassen, maar vooral om uw en onze veiligheid: als mijn voorruit helder is en mijn innerlijke werking lekker warm is, rijdt u veiliger. Het is bewezen. Weet dat er waterverwarmer en luchtverwarmer zijn. Waterverwarmer wordt meestal geïnstalleerd in auto’s, terwijl luchtverwarmer meer voor campers en vrachtwagens is.
Hoe werkt een standkachel?
Wanneer een standkachel personenwagens op waterbasis in werking is, verwarmt deze het koelwatercircuit van uw motor. Hiervoor wordt de eigen warmtewisselaar van het voertuig gebruikt. De gegenereerde warme lucht bereikt enerzijds het motorblok en anderzijds het interieur van de auto. Mijn brandstof wordt gebruikt om de standkachel van energie te voorzien.
Hete tip voor koelere zomers
Wat velen niet in ogenschouw nemen, is het feit dat een wateraangedreven extra verwarming in de zomer kan worden gebruikt voor koeling: de passagiersruimte van een auto wordt veel sterker verwarmd door zonnestraling dan de motorruimte en dus ook het koelwatercircuit. Dit komt door mijn grote ramen rondom de passagierscel en het broeikaseffect daar. Door dit temperatuurverschil tussen het interieur en de motorruimte kan ik het watercircuit gebruiken om te koelen voordat mijn airconditioning het overneemt. Overigens gelden hier vergelijkbare regels als voor verwarming: zet de standkachel op tijd aan – ook al klinkt het vreemd – om de temperatuur in het interieur te verlagen. Onthoud altijd: als je oververhit raakt of huivert achter het stuur, rijd je minder oplettend. Een standkachel is dan ook geen luxe, maar een veiligheidsplus.
Eindelijk soepel wegrijden
Het is belangrijk dat mijn standkachel het interieur en de motor verwarmt, omdat een koude motor ook koude smeermiddelen bevat waarvan de film bij warme temperaturen niet zo soepel werkt als zou moeten. Als mijn motor wordt voorverwarmd door de waterniveauverwarming, kunt u veel slijtage voorkomen, omdat de smeermiddelen navenant warm zijn en optimaal functioneren. Een van de belangrijkste argumenten tegen de bijverwarming, die in ieder geval mijn brandstof steelt, is niet meer van kracht. Natuurlijk kost de bijverwarming enerzijds brandstof, anderzijds kan het de levensduur van mijn motor duurzaam verlengen; Bovendien bespaart een voorverwarmde motor veel brandstof, vooral bij het eerste gebruik. De ANWB stelt dat een moderne standkachel ongeveer een halve liter brandstof per stookproces verbruikt, maar deze hoeveelheid brandstof wordt weer bespaard omdat je mijn motor een koude start bespaart.